VELIKI SLAP, KOZJAK I OKRUGLJAK, czyli Park Narodowy Jezior Plitwickich

Jakby korzystając z faktu, że na Istrii, gdzie spaliśmy w czasie naszego pobytu w Chorwacji, zapowiadano brzydką pogodę, postanowiliśmy udać się do środkowej części kraju, gdzie znajduje się Park Narodowy Jezior Plitwickich. Z Puli było to co prawda bardzo daleko (około 3 godziny drogi), jednak będąc „tak blisko” nie mogliśmy przegapić tej atrakcji, opisywanej w przewodnikach jako kraina 16 jezior, 92 wodospadów oraz licznych jaskiń.

Przed wyjazdem przeczytaliśmy, że do parku prowadzą 3 wejścia, z czego przy każdym znajduje się parking. To co zobaczyliśmy dojeżdżając do pierwszego parkingu nieco nas przeraziło – tłumy ludzi ustawiające się w kolejce. Myśląc, że przechytrzymy system, postanowiliśmy zatrzymać się przy parkingu nr 2. Tam sytuacja przedstawiała się chyba jeszcze gorzej. Uświadomiwszy sobie, że najwyraźniej trzeba po prostu odstać swoje w kolejkach, zaczęliśmy szukać miejsca parkingowego. Wyznaczonych miejsc nie było już wolnych, pozostało nam zatem zaparkować w lesie – zresztą nie tylko nam.

W kolejce po bilety staliśmy około godziny. Gdy doszliśmy już do kas okazało się, że wiele osób wpycha się bez kolejki. Cóż… na pewno można zaoszczędzić w ten sposób sporo czasu. Ceny biletów nas nie pocieszyły (180 kn). Na odwrocie każdego biletu znajduje się mikro-mapa. Większą można zakupić w sklepie z pamiątkami.

Załatwiwszy wszystkie formalności, rozpoczęliśmy eksplorację parku. Sposobów na to jest wiele. Na mapie oznaczone są porty, z których odpływają statki, oraz stacje, przez które przejeżdża kolejka (rejsy i przejazdy nie wymagają dodatkowej opłaty). Można na tej podstawie stworzyć przeróżne kombinacje tras. Niezależnie od wybranego wariantu – widoki są NIESAMOWITE!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Tym, czego na pewno nie można ominąć, jest spacer wzgórzem w kierunku Wielkiego Wodospadu (Veliki Slap).

Przejście obranej przez nas trasy zajęło nam około 5 godzin, ale ponoć można tam spacerować nawet i 8 godzin. Zdecydowanie warto było odstać swoje w przydługawej kolejce.

W drodze powrotnej do Puli przejeżdżaliśmy przez miejscowość Senj i tam zatrzymaliśmy się na obiad w restauracji Martina. Mają bardzo dobre jedzonko, wysokie ceny i przepiękny widok na górzyste wybrzeże wyspy Krk. Polecam.